Korábban már írtunk a fagyállók különböző típusairól, de azóta többször is felmerült az igény, hogy készítsünk egy egyszerű segédletet a különböző fagyállók beazonosításához, értelmezéséhez és kiválasztásához.
Ez a cikk azt a célt szolgálja, hogy könnyebben el lehessen igazodni a rengeteg színű és elnevezésű fagyálló között.
Legutóbbi cikkünkben a motorolajok keverhetőségéről írtunk. Ezt a cikket IDE KATTINTVA tudja elolvasni.
A megfelelő fagyálló kiválasztásban az okoz nehézséget, hogy nem létezik egy általános szabvány ami segít abban, hogy a különböző gyártók saját fagyálló hűtőfolyadékra vonatkozó szabványait egymás mellé tudjuk helyezni és tudjuk, hogy melyik típus helyett melyik másik gyártó hűtőfolyadéka is használható autónkban.
A legtöbbször a fagyálló hűtőfolyadék színe, vagy a mindenki által ismerősen csengő Volkswagen fagyálló szabványok alapján (mint pl. G11 vagy G12) szokás kiválasztani a fagyállót ami azért nem megfelelő, mert a fagyállók színem nem szabványosított paraméter, azaz semmit sem jelent a fagyálló minősége szempontjából, a VW G11 viszont csak annyit jelent, hogy kompatibilis a megjelölt VW csoportos járművekkel amik ezt a specifikációt írják elő.
Ebben a cikkben bemutatjuk a különböző fagyálló hűtőfolyadék technológiákat és be is mutatjuk, hogy melyik technológiájú fagyálló milyen autókban használható általánosságban.
A legbiztosabb minden esetben, ha a járműgyártó ajánlását vesszük alapul a kiválasztás során, azaz, ha megnézzük, hogy milyen típusú fagyálló használatát írja elő a gyártó a gépkönyvben.
AUTÓS HŰTŐFOLYADÉKOK: AZ ALAPOK MEGÉRTÉSE
Kezdjük azzal, hogy megválaszoljuk a hűtőfolyadékkal kapcsolatos gyakori kérdéseket.
MI AZ A HŰTŐFOLYADÉK?
A hűtőfolyadék egy olyan folyadék, amely megvédi a motorját szélsőséges hőmérsékleteken, legyen szó hőségről vagy fagyról. Legfontosabb összetevői:
- Glikol alap – A koncentrált hűtőfolyadék 90-95%-át teszi ki. Két fő típusa van:
- Etilén-glikol – Megakadályozza, hogy a folyadék megfagyjon fagypont alatt, vagy elpárologjon extrém hőben. Hátránya, hogy oxidálódik és károsítja a motort, ezért fejlett adalékcsomaggal kell kiegészíteni.
- Propilén-glikol – Magasabb viszkozitása miatt javítja a hőátadási sebességet.
- Adalékanyagok – A koncentrátum körülbelül 5%-át teszik ki. A korróziógátlók kulcsszerepet játszanak a hűtőfolyadék technológiában, mivel minimalizálják az oxidációt és csökkentik a motor rozsdásodásának kockázatát. Különböző régiókban eltérő adalékanyagokat használnak: Ázsiában például karboxilátokat és foszfátokat, míg Európában szilikátokat és karboxilátokat.
- Víz – Az oldatlan hűtőfolyadék koncentrátum 5%-át teszi ki.
MIT CSINÁL A HŰTŐFOLYADÉK?
A motorhűtő folyadék számos módon előnyös a jármű számára:
- Megakadályozza a motor túlmelegedését meleg éghajlaton.
- Fagyálló adalékokat tartalmaz, amelyek megakadályozzák a hűtőrendszer lefagyását fagypont alatti hőmérsékleten.
- Véd a korrózió ellen. Olyan adalékokat tartalmaz, mint a foszfátok, szilikátok és karboxilátok, amelyek meghosszabbítják a motor élettartamát.
A FAGYÁLLÓ HŰTŐFOLYADÉKOK KÜLÖNBÖZŐ TÍPUSAI
-
SZERVETLEN ADALÉK TECHNOLÓGIA (IAT)
Az IAT hűtőfolyadékokat etilén-glikollal, valamint szilikátokkal és foszfátokkal készítik a korrózió megelőzése érdekében. Ezt a típust régebbi járművekben használják, különösen az 1990-es évek előtt gyártott amerikai autókban. Ez egy régebbi formula, amely nem olyan hatékony, mint a legújabb hűtőfolyadékok. Ha régebbi autóval rendelkezik, amely IAT hűtőfolyadékot igényel, cserélje azt kb. két évente, vagy 72 000 km-enként.
-
SZERVES SAV TECHNOLÓGIA (OAT)
Az OAT hűtőfolyadékokat propilén-glikol alappal készítik, és kompatibilisek a GM, Saab és VW autókkal. Az OAT hűtőfolyadékok újabb autómodellekhez készültek, általában a 2000-es évek után gyártott járművekhez. Szerves savakat használnak a motor korrózió elleni védelmére, és további adalékanyagokat is tartalmaznak a motor védelme érdekében. Az OAT hűtőfolyadékokat csak öt évente vagy 240 000 km-enként kell cserélni.
HÍBRID SZERVES SAV TECHNOLÓGIA (HOAT)
A HOAT a szerves és szervetlen adalék technológiát ötvözi, mindkét formulát használva a motor védelmére és a korrózió elleni küzdelemre. A HOAT hűtőfolyadékok kompatibilisek a Ford, Chrysler és európai autómárkákkal. Ezeket szintén öt évente vagy 240 000 km-enként kell cserélni.
-
FOSZFÁTMENTES HOAT
A foszfátmentes HOAT etilén-glikollal készül, mind szerves, mind szervetlen korróziógátlókat tartalmaz. Ez a típus kompatibilis többek között a BMW, Volvo, Tesla, Mini, Audi, Jaguar, Porsche, Rolls-Royce, Saab és Volkswagen autókkal.
-
FOSZFÁTOS HOAT
A foszfátos HOAT hűtőfolyadékok foszfátokat és szerves savakat használnak a motor alkatrészeinek korrózióvédelmére. Különösen az ázsiai autómárkák számára ajánlott, mint például a KIA, Toyota, Nissan, Hyundai és Honda.
-
SZILIKÁTTAL DÚSÍTOTT HOAT (SI-HOAT)
A szilikáttal dúsított HOAT hűtőfolyadékok szilikátokat és szerves savakat használnak a motor korróziójának minimalizálására. Az ilyen típusú hűtőfolyadékok öt év vagy 240 000 km élettartamot biztosítanak. Kompatibilisek többek között a Mercedes-Benz, Audi, VW, Porsche, Lamborghini és Bentley autókkal.
Nézzük meg a fagyállókat a legismertebb járműgyártó független fagyálló fejlesztő és gyártó kínálatában elérhető fagyállókon keresztül. Így néminemű rálátást kapunk arról, hogy mely járműgyártói fagyálló specifikációk azok amikre mondhatjuk, hogy kompatibilisek egymással:
- Glysantin G48 - zöldeskék színű VW G11 hűtőtőfolyadék, amely hibrid technológiát alkalmaz. Szervetlen és szerves korróziógátló anyagok keverékét tartalmazza a hűtőrendszer védelmére. Szilikát típusú hibrid technológia. Különféle szervetlen és szerves korróziógátlókkal véd
Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Audi / VW / Skoda / Seat TL 774-C (G11); BMW LC-87, MB 325.0, Opel B 040 0240, Saab 690 1599
Megfelel a következő járművekben való használatra: Alfa Romeo (10976 - 2004); Audi (1981 - 1996); BMW (1975 - 2018); Fiat (1982 - 2004); Ford (1997-ig); Mecedes Benz (1976 - 2014.04); Mini (2001-től); Mitsubishi Carisma (1996 - 2004); Mitsubishi Colt (2004 - 2007); Opel (1975 - 2000); Porsche (1995-ig); Saab (14985 - 2000); Skoda (1985 - 1996); Smart (2014.10-ig); Toyota (dízel motorok 2015-től); VW (1975 - 1996)
- Glysantin G30 - Rózsaszín VW G12+ fagyálló hűtőfolyadék, amely szilikátoktól mentes. Ez a termék szerves sav technológiát (OAT) alkalmaz. Szerves korróziógátlókat tartalmaz a hűtőrendszer védelmére. Organic Acid Technology (OAT); Védelmet nyújt szerves korróziógátlókkal (szilikát nélkül)
Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Audi / VW / Skoda / Seat TL 774-D/F (VW G12+)
Megfelel a következő járművekben való használatra: Alfa Romeo (2006-tól); Bentley (2005 - 2008.08); Chevrolet (2001-től); Chryslrer (2011-től); Citroen (1993-tól); Dacia (2005-től); Daihatsu (2005-től); Dodge (2011-től); Fiat (2005-től); Ford (1998-tól); Honda (1983-tól); Hyundai (1982-től); Jaguar ˙(1999-től); Jeep (2011-től); KIA (1991-től); Lamborghini (1997 - 2008); Land Rover (1998-tól); Lexus (1994-től); Lotus (200-től); Maserati; Mazda (1977-től); Mini (BMW) One D; Cooper D (2007 -2011); Mitsubishi (1982); Nissan (1982); Opel (2001-től); Peugeot (1996 - 2009); Renault (1995-től); Rover (1982-től); Saab ( 2001-től); Skoda (1998 - 2008.08); Smart (2014.11-től); Subaru (1977-től); Suzuki (1981-től); Toyota (1978-tól); Vauyhall (2001-től); Volkswagen (1997 - 2008.08)
- Glysantin G40 - Rózsaszín VW G12++ fagyálló, ami a GLYSANTIN® termékek új generációjához tartozik. Ez a termék hibrid szerves sav technológiát (Si-OAT) alkalmaz. Egyesíti a szilikátot tartalmazó és a szilikátmentes hűtőfolyadékok előnyeit, azaz kiváló korrózióvédelmet és hosszú élettartamot. Hibrid szerves sav technológia szilikátokkal (Si-OAT); egyesíti a szerves és szilikát inhibitorok előnyeit, hogy kiváló védelmet nyújtson a korrózió ellen, rózsaszín.
Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: VW TL 744-G (G12++); MB 325.6;
Megfelel a következő járművekben való használatra: Audi (2007.08.01-tő mindegyik modell); Bentley (2008.01.01-tő mindegyik modell); Bugatti (2008.01.01-tő mindegyik modell); Fiat; Infiniti; Lamborghini (2009.01.01-tő mindegyik modell); Land Rover; Mercedes Benz ( (2014.05.01-tő mindegyik modell); Porsche (2010.01.01-tő mindegyik modell); Seat / Skoda = VW (2008.09.01-tő mindegyik modell); BMW LC-07;
- Glysantin G64 / Glysantin G64 ECO - zöld színű fagyálló hűtőfolyadék, amely szilikáttal és foszfáttal dúsított robusztus szerves sav technológiát alkalmaz. A G64® hűtőfolyadék kiváló védelmet nyújt a korrózió ellen és hosszú élettartamot biztosít még a modern motorok legnagyobb hőterhelése mellett is. Ezenkívül a GLYSANTIN® G64® kiváló védelmet nyújt a kavitáció ellen a nehéz tehergépjárművek számára. Szerves sav technológia szilikátokkal és foszfátokkal (PSi-OAT); Kiváló védelmet nyújt a korrózió ellen és hosszú élettartamot biztosít.
Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Volvo TR-31854114-002; Geely (2020-tól)
Megfelel a következő járművekben való használatra: BMW összes modell 2019-től, amiben a BMW LC-18 specifikációjú fagyálló használata van előírva
- Glysantin G65 - rózsaszín VW G12 EVO fagyálló hűtőfolyadék, amely védi a hűtőrendszert azáltal, hogy szerves sav technológiát alkalmaz szilikáttal és foszfáttal kombinálva. A GLYSANTIN® G65® megfelel a Volkswagen csoport modern motorjaival szemben támasztott speciális követelményeknek, és kiváló korrózióvédelmet és hosszú élettartamot biztosít még a legnagyobb hőterhelés mellett is. Szerves sav technológia szilikátokkal és foszfátokkal (PSi-OAT) a modern, lecsökkentett Volkswagen csoport motorjainak speciális követelményeihez, kiváló védelmet nyújt a korrózió ellen és hosszú élettartamot biztosít. Alkalmas elektromos járművekhez is.
Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Volkswagen TL 774-L; Jóváhagyott az összes 2018.06 után gyártott Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Prosche, Seat, Skoda és Volkswagen járműben való használatra.
- Glysantin G05 - sárga színű szilikátokat tartalmazó fagyálló hűtőfolyadék klasszikus amerikai uatókhoz. Ez a termék hibrid hűtőfolyadék. Szervetlen és szerves korróziógátló anyagok keverékét tartalmazza a hűtőrendszer védelmére. A termék nitrittartalma miatt különösen ajánlott nagy teljesítményű motorokhoz. Elektromos járművekhez alkalmas. A termék különösen alkalmas az 50-es évektől a 80-as évekig terjedő klasszikus autók öntöttvas motorjaihoz.
Főbb jóváhagyások amikkel ez a termék rendelkezik: Észak Amerikai Ford WSS-M97B51-A1; Chrysler MS 9769; Dodge MS-9769; Jeep MS-9769. Használata engedélyezett az összes észak amerikai Ford modellben és a 2010-ig gyártott Chrísler, Dodge és Jeep modellekben
Ahogy láthatjuk, nincs általános szabály a fagyállók felhasználását illetően. Vannak gyártok aki már idelye korán áttértek egyik fagyálló típusról egy másikra, és találunk olyat aki a végletekig kitartanak egy régebbi technológia mellett. Jóllehet általában a termékek színe alapján választjuk ki az autónkba való fagyállót, jól láthjató, hogy több olyan egymástól független fagyálló típus is van ami ugyanúgy rózsaszínben érhető el.
A fagyálló kiválasztásakor mindig győzödjünk meg arról, hogy a gyártó melyik típust írja elő, ugyanis a nem megfelelő fagyálló használatakor összeférhetetlenség léphet fel a műanyag és gumi alkatrészekkel ami a hűtőfolydék rendszer meghibásodását okozhatja.
Reméljük, hogy ez az útmutató segít eligazodni a hűtőfolyadékok világában, és könnyebbé teszi a megfelelő termék kiválasztását az autója számára.
A cikk szerzője: Bajomi Vilmos „Olajos Vili”
Ha kenéstechnikai tanácsadásra van szüksége, vagy segítséget keres a megfelelő kenőanyagok kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségeken:
Telefon: +36 30 285 8781
Email: olajosvili@gmail.com